Konfigurace struktury knihovny
Ze všeho nejdříve asi budete chtít nastavit následující položky:
|
Nastavení uživatelských práv K nastavení uživatelů a skupin slouží modul "Nastavení oprávnění" Po instalaci jsou přednastaveny základní skupiny - Správce systému, Systémový knihovník, Katalogizátor, Půjčovna a Čtenář. Snažili jsme se nastavit práva těmto skupinám co nejlépe, ale samozřejmě nemusí zcela odpovídat zvyklostem ve vaší knihovně, a proto doporučujeme prohlédnout a případně upravit práva skupin a poté teprve začít zakládat nové uživatele. |
Doporučení pro nastavení práv: Jako úplně první věc změňte výchozí jméno a heslo superuživatele - minimálně však heslo - protože jinak zde existuje potenciální nebezbečí narušení vašeho systému, neboť toto heslo je známé a práva superuživatele nelze omezit! Pokud to není nutné, zakažte přístup do modulu nastavení uživatelských práv všem uživatelům kromě superuživatele. Pokud povolíte uživateli měnit "Nastavení programu" a používáte společný ini soubor, tak se může stát, že tento uživatel změní nastavení celé knihovně! Ve výpůjčním modulu velice obezřetně přidělujte práva k funkci "Platby a pokuty čtenáře", kde lze nejen zapisovat platby, ale také je mazat. Každý uživatel systému musí mít přidělenu budovu, podle tohoto nastavení také systém rozlišuje zda přírůstky jsou vlastní nebo cizí. |
Nastavení poboček a půjčoven Nastavit budovy, půjčovny a lokace je základ pro další práci v programu. Na tomto nastavení záleží, jak se bude program chovat ve výpůjčním i katalogizačním modulu. Základní nástroj pro nastavení naleznete v Servisním modulu -> Nastavení čísleníků -> Budovy, půjčovny a lokace. Zde můžete definovat vazby mezi jednotlivými položkami. Důležité je si uvědomit, že půjčovat je možné pouze lokace, které patří do nějaké půjčovny a tato půjčovna má přiřazenu budovu, která je On-line. Lokace bez jednoznačné cesty k budově jsou automaticky označeny jako Offline (nedostupné) a není je možné vypůjčovat. Základní pravidla pro nastavení:
|
Nastavení pracovních listů pro autority a tituly Již v instalaci programu získáte korektní nastavení pracovních listů dokumentů a autorit dle předpisu Národní knihovny pro minimální záznam dle konvence MARC21. Pokud přesto budete potřebovat doplnit tato pole o vámi zpracovávaná další pole, použijte modul pro nastavení pracovních listů v servisním modulu. Pracovní listy využívají výběr ze dvou seznamů polí - pro dokumenty a pro autority. Do každého pracovního listu si můžete vybrat z těchto seznamů libovolný počet polí a u nich podpole, případně můžete založit nová pole a podpole na volných pozicích. V každém pracovním listu tak volíte jen způsob zapnutí, pořadí a zda je podpole vstupním prvkem listu. Ostatní vlastnosti jsou uloženy v seznamech polí a jsou pro dané podpole společné ve všech pracovních listech. Doporučení pro nastavení pracovních listů:
|
Nastavení tiskových sestav Program při nastavení tisku nabízí přednastavené tiskové sestavy k výběru, definice takto nabízených sestav je vždy uživateli s oprávněním správce umožněno v každém formuláři pro tisk |